Obchodní případ - Business Case
Obchodní případ (někdy se překládá jako Zdůvodnění projektu) se používá na zdokumentování opodstatněnosti realizace projektu, založeném na odhadovaných nákladech (na vývoj, implementaci, provoz a údržbu) ve srovnání s plánovanými přínosy za existence určitých rizik.
Náčrt Obchodního případu (Outline Business Case) se vytváří na začátku procesu Zahájení projektu a detaily jsou dovedeny (dopracovány) v procesu Iniciace projektu.
Proces Směřování projektu zahrnuje schválení a neustále potvrzování Obchodního případu (opodstatněnosti projektu).
Obchodní případ se používá v procesu Řízení etapy, kdy je třeba vyhodnotit dopady problémů a rizik. Je revidované a aktualizované na konci každé manažerské etapy v procesu Řízení přechodu mezi etapami a na konci projektu v procesu Ukončení projektu.
Obchodní případ by by měl zahrnovat následující oblasti:
- Shrnutí
- Důvody
- Možnosti organizace
- Očekávané přínosy
- Možné negativní přínosy
- Časový harmonogram
- Investiční vyhodnocení
- Hlavní rizika
Obchdní případ je odvozen od:
- Mandátu projektu a Charty projektu -důvody
- Plán projektu - náklady a harmonogram
- Hlavní uživatel - očekávané přínosy
- Výkonný ředitel - hodnota za peníze
- Registr rizik a Registr otevřených bodů
Dokumenty PRINCE2® ke stažení PDF
Dokumenty PRINCE2® ke stažení WORD
Vytváření, aktualizace a použití
Náčrt Obchodního případu se vytváří v procesu Zahájení projektu a za jeho vytvoření je zodpovědný Sponzor projektu. Následně se zpracovává v detailnější formě v procesu Nastavení projektu. Za Obchodní případ je zodpovědný Sponzor projektu během celého trvání projektu. Obchodní případ se aktualizuje v procesu Řízení přechodu mezi etapami a v procesu Ukončení projektu. Aktualizuje se i v případě vyskytnutí se velkého rizika nebo problému (otevřeného bodu), který má vliv na Obchodní případ.
Obchodní případ používá Sponzor projektu na zjištění, zda je projekt životaschopný, stále přinese přínosy, na které byl vytvořen a zda má smysl v něm pokračovat.
Business Case
A Business Case is used to document the justification for the undertaking of a project, based on the estimated costs (of development, implementation and incremental ongoing operations and maintenance costs) against the anticipated benefits to be gained and offset by any associated risks.
The outline Business Case is developed in the Starting up a Project process and refined by the Initiating a Project process. The Directing a Project process covers the approval and re-affirmation of the Business Case.
The Business Case is used by the Controlling a Stage process when assessing impacts of issues and risks. It is reviewed and updated at the end of each management stage by the Managing a Stage Boundary process, and at the end of the project by the Closing a Project process.
The Business Case should cover the following topics.
- Executive Summary 3
- Reasons 3
- Business Options 4
- Expected Benefits 4
- Expected Dis-benefits 4
- Timescale 4
- Costs 5
- Investment Appraisal 5
- Major Risks 5
The Business Case is derived from the: Project mandate and Project Brief – reasons; Project Plan - costs and timescales; The Senior User(s) - expected benefits; The Executive - value for money; Risk Register and Issue Register.
The Business Case can take a number of formats, including: Document, spreadsheet or presentation slides; Entry in a project management tool.
The following quality criteria should be observed:
- The reasons for the project must be consistent with the corporate or programme strategy
- The Project Plan and Business Case must be aligned
- The benefits should be clearly identified and justified
- It should be clear how the benefits will be realized
- It should be clear what will define a successful outcome
- It should be clear what the preferred business option is, and why
- Where external procurement is required, it should be clear what the preferred sourcing option is, and why
- It should be clear how any necessary funding will be obtained
- The Business Case includes non-financial, as well as financial, criteria
- The Business Case includes operations and maintenance costs and risks, as well as project costs and risks
- The Business Case conforms to organizational accounting standards (e.g. break-even analysis and cash flow conventions)
- The major risks faced by the project are explicitly stated, together with any proposed responses.
Komentáře
Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit.